درمان زگیل تناسلی با لیزر

تعریف زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی و یا به عبارتی کوندیلوما آکومیناتا (Genital Wart)که همواره همراه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید(ویروس HPV از ویروس‌های DNAدار). زگیل تناسلی به رنگ صورتی مایل به گوشتی می باشند.

است و درمان آن به خصوص برای بانوان ضروری است زیرا در مواردی منجر به سرطان دهانه رحم می شود. زگیل تناسلی می تواند به شکل منفرد یا خوشه ای در نواحی تناسلی به وجود بیاید. عفونت با HPV یا زگیل تناسلی شایع ترین عفونت منتشره از طریق سکس در دنیاست. امروزه جوانان زیادی را در مطب و کلینیک ارولوژی ویزیت می کنم  که مبتلا به زگیل تناسلی شده و با نگرانی جهت درمان می نمایند. در راستای پیشگیری بهتر از درمان است اطلاع رسانی نحوی انتقال ویروس نقش مهمی در جلوگیری از انتقال و انتشار آن دارد. ماهیت زگیل تناسلی ویروسی به نام HPVمی باشد که این ویروس تیپ های مختلفی دارد که بعلت متنوع  بودن آن و از طرفی تمایل سریع به انتقال از طریق جنسی امروزه جوانان زیادی را درگیر کرده است . علت انتقال و انتشار ویروس عدم آگاهی افراد و از  طرفی رابطه جنسی با فرد آلوده می باشد. تنها یک تماس جنسی جهت انتقال این ویروس از مرد به زن یا از زن به مرد کافی است . بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار حتما استفاده از کاندوم نیز حالت پیشگیری نداشته و لذا کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه ها و ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا علیرغم استفاده از کاندوم آلوده به ویروس می شود.

بیماری زگیل تناسلی تقریباً شایع و بسیار واگیردار می باشد که معمولاً از طریق جنسی به یکدیگر منتقل می‌شود ( یعنی تماس پوست با پوست آلوده). تیپ‌های ۶ و ۱۱ این ویروس مسئول ۹۰٪ موارد کوندیلوما هستند. درمان معمول از بین بردن ضایعات با روشهایی مانند لیزر CO۲، نیتروژن مایع و فتودینامیک تراپی با آمینولولونیک اسید می‌باشد. میزان عود ضایعات بالاست. اینترفرون آلفا نیز در درمان بکار می‌رود.

اچ.پی.وی HPV به قدری شایع است که در بیش از نیمی از انسان‌های از نظر جنسی فعال، در مقطعی از زندگی دچارش می‌شوند.

بیماری زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان یک بیماری رایج بوده و معمولاً در 95% موارد در اثر تماس جنسی با یک فرد آلوده به ویروس به فرد سالم منتقل می شود 5 تا 10% افراد در طول عمر خود احتمال آلوده شدن به این ویروس را دارند ولی 90% این افراد بدون علامت بوده و فقط در 10% افراد علائم به صورت ظهور زگیل های تناسلی می باشد. عامل آن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد که تقریباً 100 گونه دارد ولی گونه شایع این بیماری آنداع 6 و 11 می باشند که در نهایت می تواند منجر به بیماری در دهانه رحم تا حد وخیمی شوند. معمولاً 1 تا 6 ماه و حتی یکسال از زمان تماس با ویروس و سپس ایجاد علائم به صورت زگیل فاصله وجود دارد و به همین خاطر، شخص ، تماس به فرد آلوده را به درستی به یاد نمی آورد و این خود لزوم پایبند بودن به اصول اخلاقی و تحکیم بنیان خانواده را نمایان می سازد. معمولاً در فرد آلوده باید همزمان به سایر بیماری های آمیزشی مثل ایدز و هپاتیت B شک نموده و بررسی های لازم انجام شود زیرا معمولاً این افراد ارتباط جنسی با افراد متعدد داشته و این بیماری ها را به همدیگر منتقل می سازند.

اغلب زگیل های تناسلی آنقدر کوچک هستند که نمی‌شود آنها را با چشم غیر مسلح دید، اما بعضی اوقات این زگیل ها تکثیر شده و در دسته های کوچک خود را نشان می‌دهند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

بطور قطع مهم ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی ، خودداری از ارتباط جنسی خارج از بنیان خانواده می باشد زیرا حتی اگر استفاده از کاندوم نیز رعایت شود بازهم خطر ابتلا وجود دارد. توصیه ی سازمان های بهداشتی واکسیناسیون به افرادی که در سنین نزدیک به بلوغ و فعالیت های جنسی می باشند استفاده از واکسن می باشد هر چند که واکسن آن به نام گارداسیل در همه جا یافت نمی شود و به سادگی در دسترسی عموم نیست، اما بکارگیری آن در 90% موارد از شروع بیماری زگیل تناسلی جلوگیری می کند و باعث ایمنی نسبت به سایر گونه های ویروسی می شود.

علائم ابتلا به زگیل های تناسلی

به صورت زگیل های پراکنده و یا متعدد در نواحی مختلف تناسلی و به رنگ پوست می باشند که به سرعت به رشد خود ادامه داده و در صورت عدم درمان تعداد آنها زیاد شده و باعث ایجاد علائم برای فرد می شود. در مردان این زگیل در ناحیه پوست آلت و اطراف آلت تناسلی و ناحیه پوست بیضه و در اطراف ناحیه مقعد به وجود می آید و به سرعت به رشد و تکثیر خود ادامه می دهند. در زنان این زگیل ها در ناحیه اطراف واژن و مقعد به رشد و تکثیر خود ادامه می دهند.

آزمایش زگیل تناسلی

برای این که بدانید که مبتلا به HPV شده اید یا خیر باید از ناحیه نمونه برداری شود. در این مطب نمونه برداری به ۲ روش انجام می شود:

۱. با برسی مخصوص از ناحیه نمونه برداری شده و نمونه در ظرفی حاوی محلول نگهدارنده گذاشته می شود و به آزمایشگاه منتقل می شود.

۲. با بیستوری یک تکه بسیار بسیار ریز از زگیل برداشته شده و به ظرف مخصوص حاوی مواد نگهدارنده منتقل و به آزمایشگاه ارسال می شود.

بعد از ۱۰ تا ۱۲ روز جواب آزمایش حاضر خواهد شد

عوارض زگیل تناسلی

این بیماری علاوه بر شکل و ظاهر ناخوشایندی که ایجاد می کند عامل بروز بیماری های دیگری طبق آمار زیر می باشد.

۸۰ درصد سرطان های مقعد در مردان به دلیل وجود انواع خاصی از این ویروس است

۶۰ درصد سرطان های رحم در زنان به دلیل وجود انواع خاصی از HPV است

همچنین بروز انواع خاصی از سرطان دهانه رحم

سرطان آلت تناسلی در مردان

سرطان حنجره

انواع درمان زگیل تناسلی

۱ ـ پودوفیلین که یک ترکیب شیمیایی می باشد که روی محل آلوده مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود استفاده از آن را محدود کرده است.

۲ـ استفاده از لیزر که باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا به عنوان خط اول درمانی توصیه نمی شود.

۳ـ استفاده از کوتر و جراحی  که به علت ماهیت عود کننده  زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد.

۴ـ استفاده از پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی موثر در درمان نمی باشد.

۵ـ کرایوتراپی : امروزه به دلایل زیر بهترین و آسانترین  و کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش حذف زگیل تناسلی می باشد
زگیل های تناسلی را می توان با روش های متعددی مانند فریز و لیزر نمودن از بین برد که در این میان اثر لیزر نسبت به سایر روش ها سریعتر و مطمئن تر است.

مقایسه روشهای درمانی درمان زگیل تناسلی با استفاده لیزر و کرایوتراپی

معمولاً درمان به صورت از بین بردن زگیل های به وجود آمده است که باید هر چه سریعتر انجام شود تا مانع گسترش بیماری و ازدیاد زگیل ها که به سرعت رخ می دهد شود. هرچند که به کار گیری واکسن در این مرحله چندان کار ساز نبوده و توصیه نمی شود و فقط می تواند مانع از ابتلا به سایر گونه های ویروسی شود. زگیل های تناسلی را می توان با روش های متعددی مانند فریز و لیزر نمودن از بین برد که در این میان اثر لیزر نسبت به سایر روش ها سریعتر و مطمئن تر است. در یک مطالعه که به صورت تصادفی بین اثر فریز کردن (کرایوتراپی) و لیزرها انجام شده، نتایج جالب توجهی به دست آمده است که شامل بررسی از نظر اثر اولیه، تعداد دفعات درمان و میزان عود و عوارض بعد از درمان بوده است.

پاک سازی اولیه با لیزرها 90% و با کرایوتراپی 3% بوده است.

تعداد دفعات تکرار در موارد لیزرها 10% و در موارد کرایوتراپی 90% نیاز به تکرار جهت پاکسازی زگیل های تناسلی بوده است.

میزان عود در لیزرها 2% و با کرایوتراپی 12% می باشد.

در کل مهمترین اصل، ابتدا پیشگیری از ابتلا به بیماری است و در مرحله بعد، درمان اولیه و پیگیری متعدد و تکرار در درمان به صورتی که بیماری های آتی بعد از درمان مراجعه و معاینه و درمان شود.

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه، اثر روش درمانی لیزر دی‌اکسید کربن بر روی ضایعات زگیلی دستگاه تناسلی خارجی، نزدیک به دو برابرکرایوتراپی بود و میزان بروز عود نیز در این روش به شکل معنی‌داری پایین‌تر بود.

مزیت استفاده از لیزر در درمان زگیل تناسلی

در یک جلسه و در برخی ۱۰-۵ دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد.
نیاز به تکرار درمانی نیست. باعث پخش زگیل تناسلی نمی شود. از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد. سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد.
ابتدا تمامی زگیل های تناسلی با درمان دارویی مناسب بهبود یافته و برای مواردی که به درمان دارویی جواب نمی دهند لیزر انجام می شود.

برچسب ها زگیل تناسلی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا