باروری طبیعی در زنان

من چگونه میتوانم شانس بارداری طبیعی خودم را بیشتر کنم؟

قبل از تصمیم به باروری، شما باید از سلامت خود جهت باردار شدن اطمینان حاصل نمایید و بابت این کار باید زندگی سالم تری داشته باشید و ویتامین های لازم را دریافت نماید. اگر سابقه ای از بیماری یا مشکل ژنتیکی داشته باشید، باید قبل از بارداری مشورت های لازم با متخصصین مرتبط را به عمل آورید.

شانس های من جهت بارداری چه چیزهایی هستند؟

جواب ساده ای برای این سوال وجود ندارد. برای زنانی که سیکل های ماهانه منظم دارند، سن و تعداد ماههایی که جهت باردار شدن تلاش می کنند، عوامل شانس اصلی هستند. جهت زوجین بارور و طبیعی شانس حامله شدن در سه ماه اول بین 27-30% است.این احتمال در انتهای سال اول 80% و در آخر سال دوم 90% می شود.زنان بالای 35 سال و مردان بالای 50 سال شانس باروری کمتری دارد.

یک زوج هر چند وقت یکبار تماس جنسی داشته باشند؟

جالب است بدانیدکه اجتناب طولانی مدت از تماس جنسی باعث کاهش کیفیت اسپرم شده و تماس های جنسی نامنظم باعث کاهش احتمال باروری می شود. بهترین توصیه این است که زوجین هر 1-2 روز خصوصا در زمان "روزنه باروری" تماس جنسی داشته باشند.

روزنه باروری چیست؟

در یک زن با پریودهای منظم 28 روزه، روز تخمک گذاری روز 14 سیکل است (چهارده روز بعد از شروع خون ریزی قاعدگی) روزنه باروری، شش روز قبل از زمان تخمک گذاری تا روز تخمک گذاری است و بنابراین بین روزهای هشتم تا چهاردهم سیکل قاعدگی در این گروه از بانوان روزنه باروری محسوب می شود و تماس جنسی منظم در این زمان شانس بارداری را افزایش می دهد.

من چگونه بدانم که تخمک گذاری میکنم یا نه؟

چندین روش جهت تعیین وقوع تخمک گذاری وجود دارد، ترشحات موکوس دهانه رحم (سرویکس) و واژن 5-6 روز قبل از تخمک گذاری افزایش پیدا می کند و در 2-3 روز قبل از آن به حداکثر خود می رسد. بعلاوه از کیت ادراری هورمون LH را که در تمام داروخانه ها در دسترس می باشد، می توان جهت فهمیدن افزایش این هورمون در ادرار که حدود یک الی دو روز قبل از تخمک گذاری در ادرار مثبت می شود، استفاده نمود.

آیا نحوه تماس جنسی شانس بارداری من را می تواند افزایش دهد؟

اسپرمی که درون واژن ریخته می شود ،طی دقایقی صرف نظر از نحوه تماس جنسی به لوله های رحم(فالوپ) می رسد، شواهدی دال بر اینکه وضعیت تماس جنسی یا استراحت طولانی بغد از آن باعت افزایش باروری شود، وجود ندارد. استفاده از ژل های لزج کننده (لوبریکانت) باعث کاهش حرکت اسپرم می شو د و باید از مصرف آنها اجتناب شود، هرچند که ثابت شده بعضی روغن ها مانند روغن کلزا و روغن معدنی اثرات سوء ندارد و در صورت لزوم می توانند مصرف شوند.

آیا رژیم غذایی بر بارداری تاثیر دارد؟

باروری بطور واضحی در زنان خیلی لاغر و خیلی چاق کاهش می یابد.ثابت شده است که غذای محتوی جیوه که در بعضی محصولات دریایی یافت می شود، باعث ناباروری میگردد.

مصرف سیگار،استفاده بیش از اندازه از الکل و کافئین و استفاده از مواد روان گردان باعث کاهش باروری می شود، بنابراین زنانی که جهت حامله شدن تلاش می کنند باید مصرف الکل و کافئین را کاهش دهند، سیگار را ترک نمایند و از مواد مخدر و روان گردان

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا